8. mai 2015 nådde Aasgaardgilde sitt ”polpunkt”!
Forberedelsene til ferden har vart i 2 år, og det har til tider vært en stri tørn for å nå frem til polet. Det hele begynte i en vennegjeng sommeren 2013, på en øy i Oslofjorden. Her ble ideen meislet ut. Det har vært hard jobbing med møter, strategiutvikling, design, pengeinnsamling og smaking. Femti engasjerte personer fra Åsgårdstrand har bidratt økonomisk for å realisere drømmen om denne polferden, og takk for det!
Den største utfordringen på veien var Stig Bareksten fra Grimstad og Det Norske Brenneri (DNB). Vi ble ansett som uerfarne lokale polfarere, og han ville kun samarbeide med de som hadde nok kraft til å nå polpunktet flere ganger, – og de vet han det er få av. Etter 18 måneders bearbeiding var han blitt overbevist: Gjengen fra Aasgaard Gilde hadde den kraften og entusiasmen som skulle til! Han ga oss et forpliktende håndtrykk, og polferden var i gang. Bareksten ville ha en skikkelig plan, en smaksretning, et design og et konsept. Aasgaard Gilde dro til London for å få rett design fra den grafiske studenten og Åsgårdstrandsjenta Bettina Myklebust Støvne. Hun ble ansvarlig for å utarbeide design og grafisk profil. Konseptet var å sette smaken på lyset i Åsgårdstrand med krydderurten Pors fra Adalstjern . Smaksretningen ble bestemt av akevittentusiaster fra Åsgårdstrand. Det var mange som gikk mann av huse for å tilby sine smaksløker under avstemming og prøvesmaking på Naustet pub i vinter. Etter dette gikk ferden for ildsjelene i Aasgaard Gilde til Grimstad og DNB for å sette i gang produksjonen av Aasgaard Strandakevitt, ”som setter smaken på lyset i Åsgårdstrand”.
I dag fås akevitten på flere pol og overskuddet av salget går til statskassen og positive tiltak i Åsgårdstrand.
Comments are closed.