Om oss

Aasgaard Gilde ønsker å sette smak på lyset i Åsgårdstrand. Det samme lyset som kunstnere har fargelagt. Vi ønsker også skape tradisjoner for gilde i Åsgårdstrand.

Setter smaken på lyset i Åsgårdstrand

Aasgaard Gilde har som formål å skape positive aktiviteter i Åsgårdstrand. Gildet består av flere enn 105 folkelige medlemmer. Alle har en andel i konseptet, som har resultert i både jule- og sommerakevitt, Prosecco og øl. Andelen er den enkeltes bidrag til lokalsamfunnet, for alt overskudd går til noe Åsgårdstrand trenger, men ikke har ifra før.

Der kunstnere har satt farge på det unike Åsgårdstrandslyset, setter vi smaken på lyset med lokale urter og entusiasme.

Åsgårdstrand er en strandby, som gjenspeiles i både navn og utforming av våre produkter. Åsgårdstrand kommer fra navnet Aasgaard i den norrøne mytologien, verdens hovedsete. Gilde er en sosial sammensetting for festlige lag med lang historie i nordisk kultur. Derfor oppstod navnet Aasgaard Gilde.

8. mai 2015 nådde Aasgaard Gilde sitt ”polpunkt”!

Forberedelsene til ferden varte i 2 år, og det var til tider en stri tørn for å nå frem til polet. Det hele begynte i en vennegjeng sommeren 2013, på en øy i Oslofjorden. Her ble ideen meislet ut. Det var hard jobbing med møter, strategiutvikling, design, pengeinnsamling og smaking. Femti engasjerte personer fra Åsgårdstrand bidro økonomisk for å realisere drømmen om denne polferden, og takk for det!

Den største utfordringen på veien var Stig Bareksten fra Grimstad og Det Norske Brenneri (DNB). Vi ble ansett som uerfarne lokale polfarere, og Bareksten ville kun samarbeide med de som hadde nok kraft til å nå polpunktet flere ganger, – og de vet han det er få av. Etter 18 måneders bearbeiding var han blitt overbevist: Gjengen fra Aasgaard Gilde hadde den kraften og entusiasmen som skulle til! Han ga oss et forpliktende håndtrykk, og polferden var i gang.

Bareksten ville ha en skikkelig plan, en smaksretning, et design og et konsept. Aasgaard Gilde dro til London for å få rett design fra den grafiske studenten og Åsgårdstrandsjenta Bettina Myklebust Støvne. Hun ble ansvarlig for å utarbeide design og grafisk profil. Konseptet var å sette smaken på lyset i Åsgårdstrand med krydderurten Pors fra Adals tjern. Smaksretningen ble bestemt av akevittentusiaster fra Åsgårdstrand. Det var mange som gikk mann av huse for å tilby sine smaksløker under avstemming og prøvesmaking på Naustet pub, vinteren 2015. Etter dette gikk ferden for ildsjelene i Aasgaard Gilde til Grimstad og DNB for å sette i gang produksjonen av Aasgaard Strandakevitt, ”som setter smaken på lyset i Åsgårdstrand”. I slutten av 2018 var akevitten blitt en suksess, og er fast på 6-8 pol og det er solgt ca. 9000 flasker.

I etterkant er det blitt utviklet flere produkter: strand øl, strandbobler og egen Aasgaard juleakevitt, se her

Kort oppsummert desember 2021 kan vi fortelle at Aasgaard Gilde har:

  • holdt på i åtte år
  • hundre og femti medlemmer
  • jobbet i seks tusen timer
  • omsatt for ni millioner
  • et overskudd på over en million kroner
  • gitt akevitt til de eldre på aldershjemmet hvert år
  • gaven i 2022 er en gave som skal redde liv. Verdi ca hundre tusen kroner
  • gitt en ute dusj, et stupetårn, ny fane til Åsgård skolekorps, nytt musikkanlegg og start/mål flagg og startnummer til Åsgårdstrand idrettsforening. Dette er gaver for mange hundre tusen kroner!

Inntektene Aasgaard Gilde får inn går til positive formål i Åsgårdstrand og omegn. Vi tar gjerne imot forslag til hvilke positive tiltak vi skal støtte og gjennomføre – send gjerne forslag inn her

Les gjerne våre vedtekter og kontakt oss dersom du har spørsmål.

Alle som vi bli medlemmer betaler inn kr. 1000,- til konto 1503.56.12529. Lik oss på Facebook.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes